UtánpótlásSport Birkózás: Elekes Enikő ezüst-, Terék Gerda bronzérmes a tiranai U23-as Eb-n
2025. március 13.
  • instagram
U23-AS BIRKÓZÓ EURÓPA-BAJNOKSÁG, TIRANA
Keresés:

Sportágak

Szakszemmel

2012-11-15 13:25

Tanulás: tiszta játék

A jövő szeptembertől sporterkölcsöt is tanítanak a magyar sportiskolákban. A tanmenet már csak az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet jóváhagyására vár. Az új tárgy ötletéről, a fair play fontosságáról, valamint az edzők és a szülők példamutatási kötelezettségéről Lehmann Lászlóval, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) sportiskolai programjának vezetőjével és Szabó Bencével, a MOB főtitkárával beszélgettünk.

Sajó Annamária A MOB kezdeményezésére szeptembertől új tárggyal bővül a sportiskolai tanterv: az általános iskolák hetedik és nyolcadik osztályos tanulói sporterkölcsöt, a középiskolák tizenkettedik évfolyamos diákjai pedig sportetikát tanulnak. - Elég, ha az ember kimegy egy utánpótlás futballmeccsre, s megnézi, hogyan viselkednek a gyerekek, az edzők és a szülők. Máris rájön, miért fontos a fair playre nevelés - mondta Szabó Bence. Lehmann László hozzátette: - A társadalom morális helyzetét képezik le a diákok. Bár a komolyan sportoló fiatalok az átlagnál összeszedettebbek, és már utánpótláskorukban célirányosan dolgoznak az eredményekért, ők sem kivételek az általános jelenség alól. A sportiskolai kerettanterv célja a tudatos sportolóvá és sportemberré nevelés, ami nem csupán a fizikum erősítését jelenti, hanem az önismeret, az akaraterő és a morál fejlesztését is.
Az új tárgyat a végzős diákok tanulják, ám kérdés, hogy a tizennégy évesek mennyit értenek meg a pályán való etikus viselkedés normáiból, s hogyan lehet nekik szemléletesen elmagyarázni? Lehmann László szerint a korosztály elég érett ehhez, Szabó Bence pedig úgy véli, csak a  megfelelő nyelvezetet kell megtálalni: - Arra kell ránevelni a fiatal sportolókat, hogy ne okozzanak szándékosan sérülést, ha mégis ütköztek, nyújtsanak egymásnak kezet, és tiszteljék az ellenfelet. Lehmann a tiszta verseny, a doppingolás elítélése és a bajtársiasság fontosságán túl a személyiség fejlesztésben látja a siker zálogát: - A sportolók más közegben szocializálódnak, mint kortársaik, mivel a csapattársakkal és az edzőkkel vannak a legtöbbet. Az együttműködés természetesen kialakul, de meg kell tanulniuk, hogy ellenségkép keresése nélkül tiszteljék az ellenfelüket. A fair play fogalmával valóban akkor szembesül egy fiatal versenyző, ha a pályán a bíró ellene ítél, ő mégsem ront rá és ellenfelére. Éppen ezért Lehmann László gyakorlat-centrikus órákról beszél: - A közreműködő pedagógusokkal olyan órákat terveztünk, amelyek a valós helyzetek elemzésére, a szituációs játékokra és a videózásokra épülnek, hogy a fiatalok megtanulják beleélni magukat a másik helyzetébe, kezelni a konfliktusokat és betartani az etikai szabályokat. A vezető a sportiskolák határait is átlépné a sportetika tanításával: - Olyan tanmenetet készítettünk, amely az általános- és középiskolák erkölcstanóráira épül, így elképzelhetőnek tartom, hogy a közoktatási többi területén is bevezetik a tárgyat. Annál is inkább, mert a tizennyolc éveseknek már tisztában kell lenniük a társadalmi normákkal, ez a tárgy pedig az ő személyiség-fejlődésüket is segítené, a sporttól függetlenül.
Szabó Bence azonban nem állna meg az oktatási intézményeknél: - A fiamat hat éves kora óta hordom futballmeccsekre, és úgy tapasztaltam, nem ártana az edzőknek és a szülőknek is elmagyarázni a fair play szellemiségét. Szerintem a trénerek is rossz példát láthattak annak idején, nem beszélve a szülőkről, akik szeretnek beleokoskodni a mérkőzésekbe, ahelyett, hogy a saját csapatukkal foglalkoznának. Az új tantárgy bevezetése azért is fontos, mert az iskolából hazaérve a diákok elmesélik otthon, mit tanultak, és meggyőződésem, hogy ciki lesz nekik, ha a szüleik nem ennek megfelelően viselkednek. A tanmenet most az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet jóváhagyására vár, ha zöld utat kap, a következő tanévben debütálhat az intézményekben. - Elvileg napokon belül döntés születik, utána remélem minél hamarabb kihirdetik. Az iskoláknak december 31-ig kell átdolgozni a programjukat, így kicsit aggódom, hogy mennyi idejük lesz a pedagógusoknak az új tárgy beépítésére - mondja Lehmann. - Ha kapkodva születnek meg az órarendek, kárt tehetünk, így,  ha nem száz százalékosak az anyagok, inkább elcsúsztatjuk a bevezetést egy évvel. Ha minden gond nélkül halad, akkor jövő szeptembertől alternatív tárgyként minden köznevelési típusú sportiskolában kötelezően szerepel az órarendben a sporterkölcs és a sportetika. A tárgyak lényegét azonban a MOB főtitkára fogalmazta meg a legérzékletesebben: - Rang a fair play szellemében sportolni, nyerni és elismerést kivívni. Úgy lejönni a pástról, hogy a versenyző tudja: mindent megtett, a korrektség határain belül.