UtánpótlásSport
2024. november 23.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Labdarúgás

2014-10-12 08:56

Pillantás a jövőbe

Halljuk már egy ideje, hogy (ismét) megújul labdarúgásunk utánpótlás-képzése. Az erre felállított bizottság lefektette az új irány alapjait. Az érdemi munka nyáron kezdődik, de honlapunk bepillantást nyert az anyagba.

Nagy-Pál Tamás Az év elején állt fel az utánpótlás reformjával foglalkozó ad hoc bizottság Kovács Ferenc vezetésével, melynek programját május 27-én el is fogadta a szövetség. A Dárdai Pál, Garami József, Herczeg András és Tamási Zsolt alkotta négyes közben tanácsadó testületté avanzsált, amely ellenőrzi a reformok végrehajtását. Jelenleg a részletek kidolgozása zajlik, január elsejétől indul az egyeztetés a különböző területek résztvevőivel, és várhatóan július elsején kezdődik a megvalósítás.

bozsik2
bozsik2

A szakmai anyagba az MLSZ egyesületi program vezetője, a Tanácsadó Testület titkára, Kiss Baranyi Sándor engedett nekünk betekintést. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy „a program nem teljesen új: a korábbi évek tapasztalatai mentén a modern labdarúgás elemeit magában hordozó futballkultúrák sajátosságait is tartalmazza. Összesen harminchárom ország utánpótlás-rendszerét elemezték a szakemberek. A szövetség több száz edzőt küldött szét Európában különböző programok keretében, hogy tanulmányozza a sikeres modelleket grassroots, elit utánpótlásképzés, edzőképzés és női labdarúgás témakörökben.”

A reform több alappilléren nyugszik, ezek egy részébe kaptunk betekintést.

  • A labdarúgás képezzen egységes rendszert
  • A tömegbázist szélesíteni kell a grassroots fejlesztésével

Magyarországon csak a népesség két százaléka profi vagy amatőr labdarúgó, ezt az arányt növelni szeretnék. Cél, hogy a futball beépüljön az iskolai testnevelés rendszerébe. Először tanórán kívül, de július elsejétől az lesz a feladat, hogy a tanórai keretekbe is bekerüljön a sportág mozgásanyaga hat és tíz éves kor között, legalább heti három alkalommal. Nemcsak a képzés miatt, hanem, hogy a gyermekek életében nőjön a labdaérintések száma. Ennek érdekében növelni kell a futballra alkalmas területek arányát az oktatási intézmények környezetében. Mind a mellett nagyon fontos a pedagógusok képzése is ahhoz, hogy nőjön a sportág támogatottsága az iskolákban.

  • Ki kell építeni az országos utánpótlás-nevelési és -képzési hálózatot

Ez az egyik legfontosabb pillér a bizottság szerint. Központosítani kell a rendszert, hogy a környezetükben kiemelkedő képességűnek számító fiatalokat jól képzett szakemberek irányítása alatt a modern focira felkészítsék. Ehhez az egyesületeknek, sportszervezeteknek partnerré kell válniuk, hiszen kulcsszerep hárul rájuk. Különböző kritériumoknak kell megfelelniük, hogy fogadni tudják a tehetségeket: fel kell készülniük szakmai programmal, infrastruktúrával és humán erőforrással. Egyfajta kultúrát is ki kell alakítaniuk, hogy a klub vonzerővel bírjon gyereknek és a szülőnek egyaránt, és ne akarjanak az ország másik pontjára átmenni. Vagyis az alapelv a regionalitás: amíg nem indokolt, a palántának ne kelljen elhagynia a környezetét, mert szüksége lehet a lelki támaszra is, amit a család biztosít.

Fontos a tehetségdifferenciálás elve: mindenki a szintjének megfelelően tanulja a játék sajátosságait. El kell választani egymástól a „lassan és gyorsan játszókat”, hogy utóbbiak jobban fejlődjenek, de előbbiek is megleljék a játék örömét. A cél az, hogy az általános iskolát befejezve a kiemelt műhelyekbe csak azok kerüljenek, akikből profi labdarúgó válhat. Tizenegy és tizennégy éves kor között pedig csak azokat foglalkoztassák, akinek arra esélyük lehet. Ezenkívül minden településre jusson olyan edző, aki megfelelő pedagógiai és szakmai ismeretekkel rendelkezik, hogy öt és tíz év közötti gyermekekkel foglalkozzon. Így alakulna ki a piramis rendszer. Ehhez olyan, célzott infrastruktúrára is szükség van, mint például online casino a világítás. Logisztikai háttér is szükséges, hogy mindenki, szociális helyzettől függetlenül, eljusson az edzésekre.

A pénzügyi támogatást összhangban kell hozni a műhelyek hatékonyságával, eredményességével. Ez nem a bajnoki helyezésekben mérendő, hanem a kibocsátott játékosok minőségében.

  • Tehetségkutatás, feltérképezés és fejlesztés

A kezdeti lépések az óvodákban, iskolákban és a kis műhelyekben történnek. Ezután az alközpontok kiválasztanak, képeznek, nevelnek. Onnan kerülnek a gyerekek a regionális központokba, vagyis az akadémiákra, ami már maga az elitképzés. Párhuzamosan szerveződnek a nemzeti válogatottak. A műhelyek a besorolást különböző kritériumok alapján kapják. Fontos feladat az egyéni képességek, a csapatjáték és a személyiség fejlesztése.

  • A gyerekek egyéni fejlesztésére kell nagyobb súlyt fektetni
  • Szakmaiprogram-vázlat

A reform egységes sportági filozófia mentén definiálja a játékstílus alapjait. Ez a stílus a magyar hagyományokon alapul, vagyis labdabirtoklásra, lapos összjátékra és a magyaros, kreatív gondolkodásra épül. A kapu előtt improvizatív befejezéseket vonultat fel, a labdavesztést követően pedig azonnal reagál. A bizottság nem azt szeretné megmondani, hogyan kell játszani, csak keretet ad a stílusnak, hogy felismerhető arculatuk legyen a hazai csapatoknak. Ehhez a játékosok profilját is megadják, posztokra lebontva.

  • Egységes korosztályos képzési program

A hatékonyságért a legtöbbet a Szalai László vezette edzőképzés teheti. A szakembereknek meg kell ismerkedniük a legkorszerűbb edzésmódszerekkel, az életkori sajátosságoknak megfelelően. Ez magába foglalja a technikai képzést, játéktudást, az egyéni képességek fejlesztését, a mentális felkészítést, a módszertani rendszereket és az ellenőrzést.

  • Az utánpótlás-versenyrendszer

Az MFA növendékei az NB II-ben
Az MFA növendékei az NB II-ben

Szintén fontos pillér, hiszen honlapunk is többször foglalkozott már vele (például ITT), hogy a kiemelt bajnokságokban sem ritka egy-egy bajnokin a tíz-húszgólos különbség, ami egyáltalán nem szolgálja a fiatalok fejlődését. A legjobbak a legjobbakkal elvét kell megvalósítani, kieséses bajnoki rendszerben.

  • Korosztályos válogatottak

Előrelépésre van szükség. Ez nem feltétlenül az eredményességet jelenti, hanem azt a munkát, amivel az egyéni fejlődést segítik. Emellett az sem baj, ha olykor eljut egy-egy kontinenstornára a korosztályos válogatott.

  • És végül szintén nagyon fontos a folyamatos ellenőrzés, a rendszeres és következetes számonkérés, valamint a továbbképzés

Jelenleg tehát ezen pontok megvalósításának a kidolgozása zajlik, a tervek szerint jövő nyáron indulhat meg az érdemi munka. Honlapunk addig is nyomon követi a bizottság munkáját, és beszámol a folyamatokról.