Vasárnapi retrórovatunkban ezúttal – kissé rendhagyó módon – olyan sportolóról írunk, aki még mindig nem töltötte be a huszat, kortársai legtöbbje még az utánpótlásban versenyez, ő azonban már egy évvel ezelőtt elérte azt, amit ilyen fiatalon még soha senki. Max Verstappen 18 évesen Forma–1-es futamot nyert, alig kevesebb mint egy évvel fiatalabban, mint amilyen idősen az ifjú holland bemutatkozásáig a sportág történetének legfiatalabb újoncaként számon tartott Jaime Alguersuari első Forma–1-es versenyét futotta...
Majer Dániel Jókor, jó helyen? Ennél azért többről szólt minden idők legfiatalabb futamgyőztesének, Max Verstappennek (18) a 2016-os Forma–1-es Spanyol Nagydíjon aratott sikere. A Hollandiában már ekkor is szupersztárnak számító tini – jóllehet, a májusi barcelonai viadal előtt két héttel még másik, a győzelemre gyakorlatilag esélytelen csapat autójával versenyzett – tehetségének és kivételes képességeinek köszönhetően gyakorlatilag Forma–1-es pályafutásának kezdete óta predesztinálva volt a nagy sikerek elérésére. Ezek közül az elsőt valóban némi szerencsével érte el, azt azonban nem állíthatjuk, hogy a semmiből az ölébe hullott ajándékról volt szó.
1481887801284
A kis Max 1997. szeptember 30-án született a belgiumi Hasseltben, az autóversenyzés szeretetével a génjeiben. Édesapja, Jos Verstappen korábbi Forma–1-es pilóta, aki fia világrajötte előtt két nappal még a Tyrell istálló színeiben versenyzett a száguldó cirkusszal a Nürburgringen, édesanyja, a belga Sophie Kumpen szintén autóversenyző.
Max négy és fél évesen kezdett gokartozni, mondanunk sem kell, a száguldó sámlikon eltöltött évek során szinte mindent megnyert, mígnem 16 évesen versenyautóra váltott. Az események innentől kezdve igencsak felgyorsultak, 2014 telén a Florida Winter Seriesben indult, 12 futamból négyet megnyert, majd a tavasz beköszöntével benevezett a Forma–3-as Európa-bajnokságra a Van Amersfoort Racing csapatával. Első és egyetlen szezonjában tíz versenyt nyert a 33-ból, hétszer indult az első helyről, ugyanennyiszer futotta meg a leggyorsabb kört, összesen pedig tizenhatszor állhatott a pódiumon.
Augusztusban csatlakozott a Red Bull juniorcsapatához, és miután a bikások a Forma–1-es gépektől már nem sokkal elmaradó Forma Renault 3.5-ös versenyautó tesztjén meggyőződtek kivételes tehetségéről, tizenhetedik születésnapja után pár nappal benevezték az októberi Forma–1-es Japán Nagydíj pénteki szabadedzésére. Ezzel ő lett minden idők legfiatalabb versenyzője, aki hivatalos versenyhétvégén vezethetett a száguldó cirkuszban.
Vasárnapi retrórovatunkban egy-egy, sportága szabályai szerint utánpótláskorú sportoló felnőttek között elért, kiugró teljesítményét idézzük fel. Ez az egyetlen rendezőelv, külföldi és hazai sportoló egyaránt szerepel a sorozatban.
Az amerikai és a brazil futam pénteki első gyakorlásán szintén lehetőséget kapott a Red Bull fiókcsapatában, a Toro Rossóban a bizonyításra és olyannyira meggyőzte az energiaitalosok vezetését, hogy az anyacsapathoz előléptetett Danyil Kvjat helyére leigazolták a 2015-ös szezonra. A márciusi idénynyitó Ausztrál Nagydíjon 17 évesen és 166 naposan minden idők legfiatalabb Forma–1-es pilótájává lépett elő. Élete második versenyén már pontot szerzett, amivel az övé lett a legfiatalabb pontszerző rekordja is.
Első idényét 49 egységgel a neve mellett összetettben a tizenkettedik helyen zárta, és talán álmában sem gondolta volna, hogy a 2016-os évet ugyancsak a Toro Rosso volánja mögött kezdve a szezon ötödik versenyén élete első futamgyőzelmét fogja ünnepelni. Mindehhez szükség volt persze az orosz Kvjattal való helycserére, akit gyenge teljesítménye miatt a Red Bull vezetősége a fiókcsapathoz száműzött, megadva a lehetőséget Verstappennek, hogy végre igazán ütőképes autóban bizonyítson.
Gokartos korában édesapjával, a korábban szintén az F1-ben versenyző Jos Verstappennel Forrás: f1.com
Max tehát a Red Bull volánja mögött kezdte a Spanyol Nagydíj pénteki szabadedzéseit, számára teljesen ismeretlen autóval, az akkor már háromszoros futamgyőztes, nála jóval tapasztaltabb ausztrál Daniel Ricciardo oldalán. A hollandon azonban egy percig sem látszott a megilletődöttség, az első gyakorláson rögtön a hatodik helyre, alig több mint egy tizedmásodperccel Ricciardo mögé kormányozta autóját, hogy aztán a másnapi, harmadik tréningen már előtte végezzen. Az időmérőn is okozott kellemetlen perceket az ausztrálnak, az első és második szakaszban is megelőzte, Ricciardo azonban minden rutinját összeszedve végül elé, a harmadik rajtkockába kvalifikálta magát, Max a negyedik lett.
A szikrázó napsütésben a katalán pályára kilátogató tízezrek vasárnap aztán olyat láthattak, amit nagy valószínűséggel soha többé nem fognak. Kezdődött minden a meglehetősen emlékezetesre sikerült rajttal, amely során Verstappen visszacsúszott az ötödik helyre, a második kanyar külső ívén azonban körbeautózta az elé kerülő Vettelt, visszaszerezve a rajthelyének megfelelő pozíciót. A szép manővernek köszönhetően egy kanyarral később aztán már a második helyen találta magát, az élről induló Mercedesek ugyanis addig csatáztak, amíg ki nem ütötték egymást a versenyből.
A verseny kulcspontja: Verstappen megelőzi Vettelt, a Mercedesek összeütköznek:
A baleset miatt pályára hajtó biztonsági autó távozása után a két Red Bull megkezdte egészen a 28. körig tartó formációs repülését az élen. Ekkor az ausztrál másodszor is a bokszba hajtott, csapata ugyanis háromkiállásos stratégiát dolgozott ki a számára, míg a holland csupán kétszer tervezett cserélni. A körök fogyásával párhuzamosan kezdett világossá válni, hogy Verstappen taktikája lesz a nyerő, így csapattársától nem kell tartania, Akitől kellett, az a sarkában lihegő, szintén kétkiállásos stratégiát választó Räikkönen volt, de hiába tűnt gyorsabbnak a Ferrari, Barcelonában kifejezetten nehéz előzni, hacsak nem hibázik az ellenfél. Max azonban nem hibázott – ami már önmagában nagy fegyvertény 18 évesen, élete első futamgyőzelmének kapujában, a mezőny egyik világbajnokával a nyomában –, és minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsálva 18 évesen és 228 naposan megnyerte a Spanyol Nagydíjat. Alig kevesebb mint egy évvel fiatalabban, mint a sportág történetének második legifjabb újonca, a 19 évesen és 125 naposan bemutatkozó Jaime Alguersuari. Verstappen rekordját vélhetően nem dönti már meg senki, 2015-ös bemutatkozását követően a Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis 18 évben határozta meg a Forma–1 alsó korhatárát.
„Egyáltalán nem számítottam rá, hogy már az első versenyemet megnyerem a Red Bullal. Még mindig új nekem a csapat, az autó határait sem értem el még egyszer sem, folyamatosan tanulom a különböző munkafolyamatokat. Amikor láttam, hogy összeütköznek a Mercedesek, átfutott az agyamon, hogy talán elérhető a dobogó, de a győzelemre még akkor sem gondoltam. Hihetetlen ez az egész” – nyilatkozta a verseny után.
Max utolsó köre, a befutó, majd az ünneplés:
A folytatásban további hat dobogós helyezést gyűjtött be a 2016-os szezonban, nyernie azonban többször nem tudott. A futamgyőzelem még az idén is várat magára, de ki tudja, talán már nem sokáig. Május 14-én ismételten Spanyol Nagydíj Barcelonában.
Sorozatunk korábbi részei:
Tara LipinskiMarjorie GestringLőrincz TamásNadia ComăneciEgerszegi KrisztinaBoris BeckerGyurta DánielSzeles MónikaLoris CapirossiPeléKlampár TiborKobe BryantJulija LipnyickajaKronberger LiliGreg LouganisWladár SándorBirgit FischerHamza Yerlikaya
Szilágyi Áron