UtánpótlásSport
2024. november 28.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Evezés

2012-05-09 19:16

Az igazi nyolcas

A magyar evezőstársadalom is felkapta a fejét március végén, amikor az U23-asokból álló könnyűsúlyú nyolcas 2. helyet ért el a londoni Head of the River Race-n. A neves nemzetközi viadal történetében soha nem született ilyen kiemelkedő magyar eredmény.

eFBé A Novák Edvin, Vallyon Bence, Forrai Dávid, Krpesics Péter, Vermes Péter, Révész Zoltán, Révész Péter, Cselinácz János alkotta csapat, kiegészülve a kormányos Kitka Nórával a saját szakágában elért 2. hely mellett összetettben huszonkettedikként haladt át a célvonalon, közel négyszáz egységet megelőzve. Nem csak erről a sikerről szólt rádiós magazinműsorunk május 4-i adásában a szolnoki vezérevezős Novák Edvinnel, valamint a csepeli Krpesics Péterrel zajló beszélgetés. − Hogy kerül a csepeli és a szolnoki evezős a győri vonatra? Krpesics Péter: Új edzőt kaptunk, aki Győrben tevékenykedik, így oda kell járnunk tréningezni. Eddig a szolnoki Molnár Dezső volt az edzőnk, de ő most a Juhász Adrián, Simon Béla párosra koncentrál – ők jutottak ki Londonba. A szövetség úgy döntött, hogy a nyugodt felkészülés érdekében Dezső csak velük foglalkozzon, a könnyűsúlyú váltott evezős szakágat Kiss László kapta, így az edzések nagy része átkerült Győrbe. –Mindketten bent ültetek abban a nyolcasban, amely a Temzén második helyezést ért el a szakágban, összesítésben pedig a 22. helyen végzett. Magyar hajó sohasem ért még el dobogós helyezést a Head of the River több mint nyolcvanéves történelmében. Most mekkora esély volt erre, hiszen tulajdonképpen „próbáljuk ki együtt” alapon ültetek össze? Novák Edvin: Előzetesen olyan nyolcas indult volna a versenyen, amelynek a már említett Juhász, Simon páros is a tagja.
Miután Adriánék az olimpiára készülnek, a további hat evezős úgy döntött, hogy ha Juhász és Simon nem, akkor ők sem versenyeznek. Mi úgy döntöttünk, hogy elindulunk helyettük. Volt előzménye a csapatnak, hiszen négyen Peti, Vallyon Bence, Forrai Dávid és jómagam négypárevezősben évek óta együtt megyünk. A többiekkel is gyakoroltunk már korábban: tavaly ősszel Szolnokon tartottunk edzőtábort, és az imént említett négyes, valamint a Vermes Péter, Révész Péter, Révész Zoltán és Cselinácz János kvartett összeült. Kipróbált nyolcasról van tehát szó, de az tény, hogy idén tavasszal egyszer sem eveztünk így, együtt itthon a verseny előtt sem. K. P.: Azt el kell mondani, hogy a tavalyi nyolcas összetettben a 9. helyen végzett. Idén mi erről a helyről startolhattunk volna, ám volt visszamondás, így a 8. helyről indultunk. Az ár-apály miatt a mezőny végéről rajtolók – tíz másodpercenként indítják a hajókat, és több mint négyszáz volt idén – már egészen más folyású vízben eveznek, nehezebb dolguk van. −  A kormányosotok az utolsó pillanatban, Londonban csatlakozott hozzátok. K. P.: Amit ezúton is köszönünk neki. Kitka Nóráról van szó, aki egyébként szegedi, de egy ideje Londonban él. Megkerestük, és vállalta. A hajót egy kinti iskolaklubtól béreltük. Először a Club Imperialtól béreltünk volna, ám azzal szembesültünk, hogy a hajó nincs megfelelő állapotban. Így hiába adtak volna kormányost is mellé, visszamondtuk a lehetőséget. Ezért kellett a gyors csere, Nóri az utolsó pillanatban ugrott be. Jól jönnek az ismeretségek: a hajónk egyik tagja, a bajai Cselinácz János ismerte Nórát, ő vette fel vele a kapcsolatot. − Volt előre megbeszélt taktika?
N.E.: A korábbi években versenyzőktől kaptunk segítséget. A pálya melletti tereptárgyak, hidak, épületek adták a viszonyítási alapot, tudtuk, hogy nagyjából mikor mennyi van még a célig. Ennek megfelelően osztottuk be az erőnket. A helyszínen egy edzéslehetőségünk volt, annyi alatt nem lehetett volna megismerni a pályát. K. P.: Az indulók között nemcsak nemzeti színekben evező nyolcasok voltak, hanem amatőrök is, így gondoltuk: taktika ide vagy oda, jó helyen érhetünk majd a célba. Arra persze nem számítottunk, hogy ezt másodikként tesszük. A rajt után nagyjából három kilométeren át azt láttuk, hogy folyamatosan távolodunk az utánunk következőktől. A végén, az utolsó másfél-két kilométeren jött az evezősök átka, az ellenszél, ami ugyan megnehezítette a dolgunkat, de a többieknek éppúgy hátrány volt, ezért nem estünk vissza. N. E.: Evezésben két kategória van: a könnyűsúlyú, illetve a normál. Az előbbi esetében – ahogy a nevében is benne van – különösen befolyásoló tényező az ellenszél, hiszen a hajó is, a legénység is könnyű. A mi esetünkben hetven kiló lehet a versenyzők átlagsúlya, a szelet nem a súlyunkkal, hanem a nagyobb erőkifejtéssel tudjuk kompenzálni. A Head of the Riveren az összetettben leginkább normálsúlyú egységek végeztek, azokban 90-100 kilós evezősök ültek. Nem volt véletlen tehát az, hogy idén a könnyűsúlyú egységek hátrább végeztek abszolútban. − A londoni élménybeszámoló után térjünk át a németországira, legalábbis Edvin esetében van miről beszélni. N. E.: 2010 szeptemberében utaztam ki Berlinbe, evezés és nyelvtanulás volt a cél. A patinás Rudergesellschaft Wiking klubba kerültem, ott remek párra találtam, akivel végig együtt készültünk. A klub a nyolcasba is betett, két arany és egy bronzérmet szereztünk. Németország az evezőssportban nagyon előkelő helyen van, elég példaként felhozni azt, hogy a londoni olimpiára tizenhét kvótát szereztek, míg hazánk mindössze egyet. Tátva maradt a szám, amikor megláttam a klub evezősházát. A felszereltsége hihetetlen: a legjobb minőségű hajók és lapátok voltak a hangárban, az edzőközpontban szauna, masszázsterem… A fiataloknak közösségi szoba, sőt, még teljesen berendezett lakás is van a ház legfelső szintjén. − Ehhez képest Szolnokon többször a szétvert csónakházat láttátok…
N. E.: Régi, enyhén romos épületről van szó, amelynek a közepén van a csónakház, két oldalról pedig egy-egy szórakozóhely határolja. Ezekből a bulik után az illuminált állapotú egyének átmentek, és sokszor törtek-zúztak. Azóta az egyik helyiséget megkapta a klub, ahol edzőtermet és ergo-termet rendezhettünk be. A csónakház azonban sajnos továbbra sincs biztonságban… − Miután Győrben készültök, ilyen esetek nem nehezítik a felkészüléseteket – pontosan milyen versenyekre is? K. P.: Július közepén Litvániában rendezik az U23-as világbajnokságot, erre készül a könnyűsúlyú négyes. Szeretnénk a tavaly elért hatodik helyezésnél jobban szerepelni. A mezőny ugyan évente változik, de a többséget azért ismerjük. Az első felkészülési viadalon, Németországban felmérhetjük azt, hol is helyezkedünk el a nemzetközi mezőnyben…