Elfogadta az Oktatáskutató és -Fejlesztő Intézet a sportiskolák új kerettantervét, ennek megfelelően szeptembertől sportetikát is tanulnak a nebulók. A legkisebbeknek is bővül az órarendjük: ők sportágválasztásra kaptak óraszámot. A részletekről Lehmann Lászlót, a Magyar Olimpiai Bizottság sportiskolai programjának vezetője számolt be lapunknak.
Sajó Annamária Szeptembertől a sportiskolákban felmenő rendszerben, vagyis az első és az ötödik osztályban sporterkölcstant, a kilencedik osztályban pedig sportetikát tanulnak a diákok. Így az előbbi tantárgy esetében két, utóbbiban három év múlva érik el az intézmények az eredeti célt, hogy a hetedikeseknek a sporterkölcstan, a tizenkettedikeseknek pedig az etika legyen a tananyag.
Lehman László, a MOB sportiskolai programjának vezetője korábbi interjúnkban aggódott, hogy az órarendek véglegesítésének december 31-i határidejével a pedagógusoknak nem lesz elég idejük kidolgozni a pontos tantervet. Ebben az esetben inkább elhalasztotta volna az új tantárgyak bevezetését. Emiatt azonban már nem fő a feje: „Az iskoláknak lélegzetvételnyi idejük sincs. Szerencsére, a központi irányítás is rájött erre, így az Oktatáskutató és -Fejlesztő Intézet március 31-ig tolta ki a határidőt. A probléma megoldódott.”
A pedagógusokon kívül a gyerekek és a szülők szoktak a legizgatottabbak lenni új tantárgyak miatt, különösen, ha olyan komoly stúdiumról van szó, mint az erkölcstan. A diákok azonban még nem suttognak róla a folyosón: „A tanulók még nem hallották a hírt, hiszen a tanároknak nincs idejük beavatni őket. Ez tehát a következő év indulásakor lehet téma, amikor megismerik az új struktúrát” - mondja Lehmann. A 2013-as becsengetés azonban más újdonságot is tartogat.
Ki ne szeretett volna röpdolgozat helyett focimeccset nézni, témazáró után pedig rúgni a bőrt a suli udvarán. A másik új tantárgynak köszönhetően a sportiskolásokra ilyen iskolanapok is várnak. „Elsőtől negyedik osztályig betettünk egy sportágválasztó modult, amelytől azt várjuk, hogy a gyerekek tudatosabban válasszanak sportágat. Az órák során megismerkednek a különböző sportok történetével, szabályrendszerével, és azt is elképzelhetőnek tartom, hogy neves sportolók látogatnak el hozzájuk, hogy élménybeszámolóikkal segítsék a fiatalok orientációját” - magyarázza a vezető, aki szerint azért különösen fontos ez a tárgy, mert biztosíthatja, hogy hosszú időre maradjanak a gyerekek a választott, nekik való sportágnál.
„Sportágfüggő a kezdés ideális kora: a tornát és az úszást például kisgyermek kortól kell űzni, a többit nyolc-tíz éves kortól is elég. Ezért a diákok elmehetnek különböző sportágak edzésekre, és sportközvetítéseket is nézhetnek. A fő elvünk az, hogy legyen gyakorlatorientált az oktatás, amelynek alapja a Hogyan válasszak sportágat című könyv lesz, amely körülbelül száz sportot mutat be. A MOB így minden sportsulinak juttatott egyet, további példányokat pedig negyven százalékos engedménnyel vásárolhatnak az oktatási intézmények” - mondja a tankönyvről Lehmann László, aki szerint afféle értelmező kéziszótárként funkcionál majd, és a figyelemfelhívás a célja: „Az órák lényege a gyakorlat lesz, nem pedig az, hogy kint áll a tanár, és magyaráz.”
Ettől az tantárgytól a vezető azt várja, hogy erősítsék a kerettanterv fő célját, a tudatos sportemberré nevelést, amelybe beletartozik az is, hogy az esetleges sportágváltás időben történjen. „Célirányosan, a gyermek képességeinek megfelelően kell mozgásformát választani. Sajnos, még mindig klasszikus történetnek számít, hogy a szülő saját, meg nem valósított álmait kényszeríti rá a gyerekre: például egykor ő is űzött egy sportágat, amelyben nem lett sikeres, és hiába van a gyerekének más sporthoz tehetsége, nem engedi továbblépni” - véli Lehmann.
A sporterkölcstan és sportetika fontosságából az iránymutatást emeli ki a vezető: „A gyerekek fejében a sikeres sportolók példaképként léteznek, tehát nem mindegy, hogy jelennek meg, és hogyan viselkednek. A héten rendezett Sportcsillagok Gálaestjén öröm volt nézni, hogy a kis palánták milyen rajongással vették körbe Gyurta Dánielt és a többi olimpikont. Ezért kell korán megtanulniuk, mit képviselnek, ha később sikeresek lesznek.”