2013-01-06 23:36
BringaParkra várva
Bringázni nehéz – no, nem a mozdulatsorral van a gond, hanem azzal, hol tudnak az országútisoknak folyamatosan edzeni? Biztonságosan, autóforgalom és egyéb akadályozó tényezők nélkül. Megoldás lehet a BringaPark: a Kőbányai TC álma, amely talán hamarosan megvalósul.
eFBé A fővárosi kerékpáros klubok évtizedek óta küzdenek a problémával: „Hol edzhetünk?” Az áhított, aszfaltozott körpálya hiányzik, a jelenleg opcionális Margit-sziget vagy a Városliget nem az igazi. Előbbi kevésbé kör, utóbbi ugyan igen, de a parkoló autók miatt folyamatosan veszélyben vannak a kerékpárosok. A Népliget, amely a 70-es években még számos versenynek is otthont adott, az útviszonyaiban jelenleg eléggé lepusztult. Ám az esély és az utolsó mentsvár mégis a kőbányai „zöld sziget” lehet. Eisenkrammer Károly, a Kőbányai Torna Club SE vezetője néhány hónappal ezelőtt írt a BringaPark ötletéről, ő számolt be honlapunknak arról, hogyan áll a terv és a megvalósítás. – Budapesti klub lévén tökéletesen ismerjük a lehetőségeket, illetve inkább a „lehetelenségeket” a fővárosban. Ha valamelyest kintebb megyünk Budapestről, vagy akár csak a Budai-hegyekbe szeretnénk kerékpárral menni, ott is akadályba ütközünk: az erdészeti törvény ugyanis csak az arra kijelölt területen enged kerékpározni, ilyen viszont a Budai-hegyekben nincs. A főutakon rengeteg az autó, a gyerekek és a felnőttek is folyamatosan veszélynek vannak kitéve. A versenyző, pláne ha budapesti, egyszerűen „meg van lőve”, nem talál magának tökéletes edzőhelyszínt. Persze ugyanez vonatkozik azokra is, akik a családdal, barátokkal mennének bringázni, ők sem igen tudnak hol. – Mióta gondolkodnak a népligeti BringaParkról? – Az elképzelésünk nem új keletű, az ötletet régóta dédelgetjük. Kőbányai lévén adva van a Népliget: a terület az autóktól eléggé elzárt, ideális terep. Az elképzeléseinket lényegében támogatja a kerület és a főváros önkormányzata is. A kérdés még mindig az, hogy a kettő közül melyiké a Népliget? A választ talán februárban megkapjuk, attól kezdve megvan a tárgyalópartner, és komolyan elkezdődhet az ötlet megvalósítása. – Bemutatná nagy vonalakban az elképzelést? – A BringaPark gyakorlatilag valamennyi kerékpáros szakágat kiszolgáló helyszín lenne. Az országútisoknak három kilométeres körpálya az úgynevezett Déli-Népligetben lenne, az Üllői út és a Vajda Péter utca által határolt területen. A Vajda Péter utca az, amely kettészeli a ligetet, a másik oldalon van az, amit északinak nevezünk. Ott is van egy kör, rövidebb, két kilométer hosszú. Ez a családosok, hobbikerékpározók pályája lehetne. A nagyobb körön belül helyezkedne el a BringaPark – kiszolgáló létesítményekkel, valamint további pályákkal: triál, bmx, mountain-bike, dirt, valamint külön terület a görkorcsolyázóknak. A terveink között KRESZ-park létesítése is szerepel – a KTC-vel óvodákban, iskolákban folyamatosan oktatjuk a kerékpáros közlekedést, ennek is ideális lenne a központi helyszín. – Ha van tárgyalópartner, a következő lépés az anyagi fedezet előteremtése. Nagyjából mennyibe kerülne a terület teljes kiépítése? – Komoly költségvetést készítettünk, így a végeredményt is tudjuk: kétszáz millió forint alatti összegről beszélünk. Ebben benne van a területrendezés, az aszfaltozás, a kiszolgáló létesítmények felépítése és valamennyi pálya kialakítása. Az sem elképzelhetetlen, hogy az ötlet több lépcsőben valósul meg: először az országútisok köre, aztán folyamatosan épülnének a pályák. A BringaPark szempontjából szerencsés módon, tavaly nyáron csatornázási munkálatok folytak a Népligetben. Ennek következtében, az újraaszfaltozott útszakaszok miatt jelentősen csökkent a BringaPark megvalósításának költsége. Szükség lesz még további aszfaltozásra is, de jóval kisebb szakaszon, mint eredetileg kellett volna. – Tehát bringázni már így is lehet? – A nagy körön, a Vajda Péter út közbeiktatásával mi már edzünk, de a Népliget egyes szakaszait még hegyikerékpárosoknak sem ajánlom.
– A BringaParkba viszont őket is várnák…
– Természetesen! Mindent kerékpárost! A Népliget központi helyen fekszik, nemcsak a budapestieknek, a vidékről érkezőknek is jól megközelíthető. A hegyikerékpár-pályával kapcsolatban annyit azért meg kell jegyezzek, hogy leginkább könnyű tereppályáról lenne szó, hiszen a Népligetben nincs szintkülönbség.
– Mikorra valósulhat meg az álom?
– Az első lépés február eleje – ha végre lesz „tulajdonosa” a Népligetnek, elkezdhetünk vele együtt gondolkodni, tervezni, számolni. Több lehetőség van. A 2014-ben újra induló hétéves EU-s pályázatok komoly anyagi forrást jelenthetnek, persze jó lenne addigra már előrébb tartani…
„Kiutált” bringások?
A tavaly márciusban alakult BikeExpress SE leginkább korosztályos kerékpárosokkal foglalkozik. Garamszegi László szakosztály-vezető felsorolt néhány példát, hogy ők milyen helyzetekbe kerültek már edzéseik során.
„A Postás-pályán sokat gyakorolunk, ott előfordult már, hogy a focipályáról kigurult egy labda, a kisfiú utána szaladt, anyukája pedig fenyegetőzött, hogy feljelent minket, mert elütjük a gyereket. Járunk a Városligetbe is, ott a kutyasétáltatókkal, vagy épp a babakocsit toló szülőkkel vannak afférok. A Puskás Stadion mellől kitiltották a bringásokat: kettőt is elütött egy Jeep; és nem a száguldó sofőr volt a hibás, hanem a kerékpáros. Az utakon leüvölti a fejünket a legtöbb autós, az erdőben az erdész nem üvölt, csak büntet. De nem adjuk fel, edzünk ott és akkor, amikor lehet…