Olasz-magyar meló
Négy korosztályos országúti kerékpáros profi körülmények között versenyezhet 2013-ban az új olasz-magyar kontinentális csapatban, az Utensilnordban. A fiúk a honi országúti mezőny legjobbjaival tekernek együtt.
eFBé A magyar mag, azaz Kusztor Péter, Lovassy Krisztián, Cador Rida és a nemrég honosított Dér Zsolt, valamint négy U23-as versenyző teker együtt az UCI-pontokért. A kontinentális csapat mögött az olasz Fabio Bordonali áll, aki lassan húsz éve „üzemeltet” profi csapatokat. Stubán Ferenc, a szakági szövetségi kapitány újra kontinentális csapatot szeretett volna vezetni, ám a magyar cégekkel nem vezettek eredményre a tárgyalások. Ekkor jött egy telefon Olaszországból és hamarosan megalakult az Utensilnord Continental Cycling Team. Februárban tizennégy versenyzővel indulnak az első edzőtáborba, Stubán Ferenc a huszonhárom éven aluli csapattagokat mutatta be honlapunknak. – Simon Péter az aktuális országúti, Palotai Péter az időfutam magyar bajnoka. Mindkettőjüket rutinosabbnak gondolom, hiszen nemzetközi versenyeken is értek már el számottevő eredményt. Holló Botond fő profilja a pályakerékpár volt korábban, így nem véletlen, hogy országúton a legnagyobb fejlődés tőle várható. Szeretném, ha megragadna ennél a szakágnál. Radonics Máté a legifjabb titán, korosztályos versenyzőként nemzetközi rutint is szerzett, de ő is egy új világba kerül. – Mit vár tőlük az idén? – Azt, hogy minél több pontot gyűjtsenek az Europe Tour-sorozat versenyein, és jussanak el az U23-as világbajnokságra. Az elmúlt évek tapasztalata alapján hatvanöt-hetven pontot kell szereznünk ahhoz, hogy három U23-as versenyzőnk ott lehessen a szeptemberi, firenzei vébén. Július közepén Csehországban rendezik az Európa-bajnokságot, ott is szeretném, ha megmutathatnák magukat a fiúk. Kicsit sűrű a program, hiszen azon a hétvégén Europe Tour-futam lesz Magyarországon, de van annyi versenyzőnk, hogy itt is, ott is legyen korosztályos bringásunk. Egyébként többször kettéválik a keret, de megtehetjük: tizennégy versenyzővel kötöttünk szerződést, nyolc magyar és hat olasz alkotja a csapatot. Március végére két újabb taggal bővül, egyúttal véglegessé is válik a keret – biztosan érkezik egy olasz, hogy milyen nemzetiségű lesz a tizenhatodik versenyzőnk, arról Bordonali úr dönt. – Ha már szóba jött Fabio Bordonali neve – ha ő nincs, nyilván csapat sincs… – A hazai viszonyokat ismerve sajnos így van. Számottevő magyar szponzor jelenleg nem áll mögöttünk. Sokat segít a Törzsök Zsolt vezette Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség az edzőtáborok, az utazások alkalmával és az adminisztrációban. Sutkó Mihály nemzetközi kapcsolatai révén a versenymeghívások lehetnek gyakoribbak. Bordonali úr szerzett szponzorokat: ők adják a nevezési díjakat, a biztosításokat, a bankgaranciát, biztosítják a tárgyi feltételeket… – Milyen körülmények közé kerül a négy fiatal magyar kerékpáros? – Professzionális. Minden, ami a nyugodt versenyzéshez kell, az megvan. Negyven kerékpár, hat Skoda kombi kísérőautóként, egy Neoplan-busz, egy lakóbusz, egy szállítókamion és egy furgon. Ilyen tárgyi feltételekkel az összes betervezett versenyre eljuthatunk és ott a maximális kiszolgálást biztosíthatjuk a versenyzőinknek. – Titkos álom? – Van, s talán nem is megvalósíthatatlan: az UCI tavaly rendezett először csapat időfutam-világbajnokságot, erre szeretnénk eljutni. Mondanom sem kell, hogy mekkora lehetőség a versenyzők és a csapatot körülvevő stáb valamennyi tagjának az, ha ott lehet egy olyan világeseményen, amelyet háromszázmillió tévénéző figyel élőben. Hatszázötven-hétszáz EuroTour-pontot kell augusztus közepéig összegyűjtenünk. – Nem kerülhető meg a kérdés, ifjabb Stubán Ferenc nem lesz a csapat tagja? – A lehetőség felmerült, a döntés a fiam kezében van. Most vannak a féléves vizsgái az egyetemen, úgyhogy egyelőre lefoglalja a tanulás. Egy időszakot kihagyott, mint aktív versenyző, de ha úgy alakul, visszatérünk a kérdésre…A legifjabb titán
Radonics Máté a második évét kezdi U23-ban, az Utensilnord legfiatalabb tagjának pályafutása fontos lépcsőfokhoz érkezett. – Decemberben vált hivatalossá, hogy létrejött az Utensilnord. Te mikor tudtad meg, hogy számodra ez lesz az irány? – Az ősz elején még semmi nem volt biztos, novemberre alakult ki minden. Most pedig már a versenynaptár körvonalazódik, teljes erőbedobással koncentrálhatok az edzésekre. – Együtt készül a magyar mag? – Hétvégéken igen, hétköznapokon általában külön megyünk. Gyűjtjük a kilométereket országúton, amennyire az időjárás és az útviszonyok engedik, tekerünk három-négy órát. Hétköznaponként egyedül megyek országúton heti négyszer, délelőttönként. Persze most még az időjárás közbeszól, ezért tényleg az erőnlét fenntartása a cél, napra pontosan eltervezett edzésmunkát nehezebb végezni. Három-négy órát megyek, de ezt öt-hatra kell emelnem. Délutáninként konditerembe járok korábbi KSI-s csapattársammal, Ágoston Imrével. – A magyar országúti kerékpársport jelenének topversenyzőivel kerültél egy csapatba, ennél nem kell nagyobb motiváció… – Hatalmas lehetőség ez, hiszen sokkal többet tudok fejlődni, mint például a tavalyi idényben, amikor csak U23-as csapattársaim voltak. Az igaz, hogy a felnőttek versenyein mentünk, mégis hiányzott az igazi vezéregyéniség. Mostantól viszont több ilyen is lesz. Ők is profik és a körülmények is, látszik, hogy olaszok menedzselnek minket és tényleg odafigyelnek mindenre. – Szerencsés vagy? – Úgy gondolom, hogy igen. Nyolc éve kezdtem kerékpározni, szép éveket töltöttem a KSI-ben. Ott viszont nincs tovább az ifi után, mindig nagy dilemma, hogy melyik csapathoz kerül az ember, tovább tud-e lépni. Másodéves ifis voltam két éve, amikor a korosztályos világbajnokság után döntöttem végleg úgy, hogy profi kerékpárversenyzőként képzelem el a jövőt. Szerencsém volt, hogy Stubán Ferenc felajánlotta tavaly, hogy menjek hozzájuk a Close2 Carrerába. Innen jött a nagy lépés, az Utensilnord.RADONICS MÁTÉ Az 1993 februárjában született Máté négy év úszás és rövid labdarúgó-kitérő után 2005-ben kezdett kerékpározni a KSI-ben, Hazai Györgynél, majd Somogyi Miklósnál. Tavaly Stubán Ferenc hívó szavára a Close2Carrera Gi Esse csapat tagjaként már a felnőtt mezőnyben fejlődött számos nemzetközi versenyen Olaszországtól Szerbiáig. Az országos bajnokságokon időfutamban, mezőnyversenyben, hegyen és pályán is számos dobogós hellyel büszkélkedhet. Évek óta korosztályos válogatott, 2011-ben az ifjúsági országúti vébén legjobb magyarként a 74. helyen végzett.
– Hogy állsz az olasz nyelvvel? – Mind jobban megy. Folyamatosan tanulom itthon, persze a legtöbbet az jelenti, amikor kint vagyunk. Tavaly egy hónapot töltöttünk olaszországi edzőtáborban, annyi idő alatt is sokat tanultam. Az idén is ott kezdjük a felkészülést, február elején megyünk és nagyjából negyven napot töltünk Olaszországban és Horvátországban is. – Mit vársz magadtól a szezonban? – Nagyratörő céljaim, például, hogy egyéni versenyt nyerjek, még nem lehetnek. Szeretnék a csapat hasznos tagja lenni, jó eredményekhez hozzásegíteni a társaimat, értékelhetően befejezni a futamokat és az egész évet. Minél jobb eredmények társulnak a gyűjtött kilométerekhez, annál többet jelent ez a jövőre nézve. Hiszen a nagy álmom az, hogy néhány év múlva külföldön versenyezhessek Pro-kontinentális, majd Pro-tour csapatban…