Új benzingőzös nemzedék
Sűrű idény vár a túraautózás fiatal magyarjaira, akik minden eddiginél magasabb színvonalon képviselhetik magukat és hazájukat a nemzetközi mezőnyben. Michelisz Norbert – a feltörekvő ígéretek lehetőségeit bővítendő – saját csapatot alapított, Keszthelyi Vivien eggyel magasabb osztályba lépett, Nagy Dániel továbbra is a világbajnoki mezőnyben versenyez, míg Ficza Ferenc másik sorozatra váltott.
Majer Dániel A hétvégén Grúziában elrajtol a túraautószezon. A magyar fiatalokat érintő sorozatok közül elsőként a TCR International Series versenyein izgulhatunk Tassi Attiláért (17) és Ficza Ferencért (20), egy héttel később, a világbajnoki mezőnyben Nagy Dániel (18) kezdi meg szereplését. Keszthelyi Vivien (16) idénykezdetére még várnunk kell, az Audi által támogatott leány május első hétvégéjén csap a lóerők közé. Michelisz Norbert és a Zengő Motorsport révén Magyarország évek óta meghatározó tényező a túraautózásban. Első számú autóversenyzőnk immár második éve a Honda gyári csapatának tagja, így Zengő Zoltán tavaly két feltörekvő fiatalnak, Nagy Dánielnek (18) és Ficza Ferencnek adott lehetőséget a bemutatkozásra világbajnoki mezőnyben. A 2017-es szezonra bővült a paletta, Michelisz ugyanis bejelentette: a fiatal magyar tehetségek felkarolására saját csapatot indít. A japánok magyarjának születendő kislánya és a Michelisz Racing után M1RA (ejtsd: Mira) névre keresztelt istálló a TCR International Seriesben, a világbajnoki sorozat költséghatékonyabb „kistestvérében” áll a rajtrácsra. „Mivel én is ott kezdtem, nekem elsősorban a szimulátorozás világáról van képem, és kijelenthetem: rengeteg tehetséges magyar fiatal versenyez a virtuális pályákon. Emiatt gondolom azt, hogy érdemes ma Magyarországon autósportos tehetséggondozással foglalkozni. Ezek a fiatalok igenis megérdemlik a lehetőséget” – mondja Michelisz. Az istálló egyelőre két autót indít a sorozatban, s az egyikbe a 17 éves Tassi Attila ülhet, aki tavaly már versenyzett a TCR-ben. „Még nagyon fiatal, de már van nemzetközi tapasztalata. Ez nagyon jó kombináció. Félig-meddig már az előző szezonban is figyelemmel kísértem a pályafutását, az oroszországi dobogós helyezése például mély benyomást tett rám – méltatja versenyzőjét Michelisz, aki közös személyi trénerükön, az autó- és motorversenyzőket felkészítő Matics Zsolton keresztül még több információhoz jutott Attiláról. – Az elmondása alapján Tassi óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt egy évben. Annyira motivált, annyira szorgalmas, mint senki más a környezetében, nekem pedig mindig is fontos volt, hogy a tehetség olyan szorgalommal, mentalitással párosuljon, aminek köszönhetően garantált a hosszú távú szereplés a nemzetközi élvonalban.” A cél: olyan szintre juttatni a fiatal pilótát, hogy a jövőben akár – mentorához hasonlóan – gyári versenyző válhasson belőle. „Szeretnénk az ő példáján keresztül megmutatni, hogy megfelelő támogatással és szakmai háttérrel ezt Magyarországról is el lehet érni.” Michelisz igyekszik olyan sok versenyre elkísérni a csapatát, amennyire saját versenyzői karrierje mellett csak tudja, de Tassi Attila nem csak az ő segítségére számíthat, a csapat másik autójában ugyanis a 48 éves Roberto Colciago foglal helyet. A világ- és Európa-bajnokságot is megjárt olasz veterán amellett, hogy tapasztalt, még gyors is, a japán gyártó fejlesztőpilótájaként pedig az utolsó csavarig ismeri a csapat által használt Honda Civicet. „A társ kiválasztásában Attila fejlődését tartottuk szem előtt. A cél az volt, hogy azokon a versenyeken, amelyeken én nem tudok ott lenni, legyen mellette érett, rutinos versenyző. Colciago teljesen alkalmas erre a feladatra. Természetesen egészséges rivalizálás lesz közöttük, vagyis én simán el tudom képzelni: ha Attila nagyon Colciago fejére nő, akkor kicsit kevesebb segítséget kap tőle. Akkor jövök ismét én.” Igyekeztek reális célokat kitűzni maguk elé, ezért az eleinte tervezett háromautós felállást is elvetették. „Nem szerettük volna túlvállalni magunkat, mert az a minőség rovására mehetne. A következő két évben Attila lesz az egyetlen versenyző, akivel foglalkozunk, és amikor már több tapasztalatunk lesz, és pontosan látjuk a sikeres utánpótlás-nevelés hozzávalóit, akkortól akár egyszerre több versenyzővel is végigjárhatjuk ugyanazt az utat.” Michelisz társa a projektben a lassan tíz éve a magyar pilóta versenymérnökeként tevékenykedő Bári Gergő öccse, a szintén mérnök Dávid, aki igyekszik a fiatal magyar szakembereknek lehetőséget adni. A csapat így az autóversenyző-utánpótlás mellett mérnökök felnevelését is szem előtt tartja. De mi lesz Nagy Dániellel meg Ficza Ferenccel? Nos, előbbi az idén is Zengő Zoltán csapatában a világbajnoki sorozatban versenyez, az utóbbi szintén maradt a magyar istálló kötelékében, de helyét átadva az egykori Forma–1-es versenyző Olivier Panis fiának, Auréliennek, aki Tassihoz hasonlóan a TCR mezőnyének a tagja lesz. A sorozat első két állomásán még az osztrák Zele Racing színeiben láthatjuk, a Zengő Motorsport Kia Cee'd-jei ugyanis csak a harmadik fordulótól csatlakoznak a mezőnyhöz. És ne feledkezzünk meg a nemzetközi porondon bizonyító magyar túraautó-utánpótlás legfiatalabb, egyetlen hölgytagjáról sem! A második éve az Audi versenyzőakadémiáján felkészülő, 16 éves Keszthelyi Vivien egy szinttel feljebb lépve az Audi TT-kupában tekeri a kormányt az idén, a német gyár által kiválasztott, erre érdemesnek tartott ígéretekkel spékelt mezőnyben. A többnyire a német túraautó-bajnokság betétfutamaiként működő sorozat május első hétvégéjén rajtol. A fellépések sorát Tassi Attiláék nyitják meg, akik már április első hétvégéjén rajthoz állnak a TCR idénynyitóján Grúziában, de sokat nem kell várni Nagy Dániel első versenyére sem: ő egy héttel később, Marokkóban indítja a szezont. Egyéb korosztályos hírek AUTÓSPORTBAN a sportági aloldalunkon.