Történelemóra tornacipőben
Könyörtelen a szeptember: az évnyitót és a sulikezdést a legkiválóbb utánpótláskorú sportolók sem úszhatják meg. Hiába a világbajnoki cím meg az Európa-bajnoki arany, a gyereknek elsősorban az iskolapadban a helye. Vagy mégsem? Összeállításunkban arra kerestük a választ, hogyan egyeztethető össze élsport és tanulás, mennyiben segítik (vagy éppen gátolják) az iskolák az ifjú versenyzőket a kettős terhek elviselésében.
Gy. Szabó Csilla Alapvetően sportágfüggő, hogy valaki össze tudja-e egyeztetni a tanulást és az edzéseket. A magántanulói státus persze megoldást jelenthet, a többség azonban, legyen akármilyen jó is a sportágában, inkább a hagyományos iskolarendszert választja. S bár a hiányzások mértékét törvény szabályozza, az oktatási intézmény is sokat tehet azért, hogy a tehetséges fiatal sportoló ne büntetésként élje meg a falai között kötelezően eltöltött időt.
A rossz példákról nem szívesen beszélnek az érintettek. Az öltözői zuhanyhíradó szerint azonban akadnak olyanok, akik nincsenek irigylésre méltó helyzetben a hagyományos iskolarendszerben. Korosztályának egyik legtehetségesebb utánpótlás Európa-bajnok versenyzőjét például a neves sportcsaládból származó testnevelője szégyenítette meg társai előtt azzal a kijelentésével, hogy az általa űzött sportág gyakorlatilag nem is tekinthető sportnak... A kivételes tehetség nem is bírta sokáig a rendszeres gúnyolódást, és inkább „átigazolt” sporttagozatos iskolába. Majd továbbra is sorra nyerte a nemzetközi versenyeket.
Muhari Eszter, 15 éves kadet Európa-bajnok párbajtőrvívó, a kispesti Károlyi Mihály magyar-spanyol kéttannyelvű gimnázium tanulója: „Nem vagyok magántanuló, eddig mindig össze tudtam egyeztetni a sportot és a tanulást. Ebben a tanévben előkészítő osztályba járok, hogy megfelelő szintre jussak a spanyol nyelvvel. Az iskola vezetői tudják, hogy sportolok, amit el is fogadtak, de azt várják, hogy a minimumszintet mindenből teljesítsem. Arra is megkértek, hogy a lehető legkevesebbet hiányozzak. Ezért aztán az idén valószínűleg csak a saját korosztályomban, az U17-esek között indulok a világversenyeken. Édesapám megszabta nekem a határokat, vagyis mostantól a tanulás a legfontosabb. Bármikor jöhet sérülés, fiatal vagyok még, kizárólag a sportra nem építhetem a jövőmet. A tanáraim egyébként soha nem kérték tőlem, hogy válasszak. Azt mondják, osszam be jól az időmet, és menni fog!”
Gulyás Michelle, 17 éves Európa-bajnok öttusázó, a fővárosi Szent István Gimnázium tanulója: „Reggel hatkor az uszodában kezdődik a napom, fél nyolctól délután háromig suliban vagyok, onnan egyenesen edzésre megyek, és csak este nyolc felé érek haza. A tanulásnak ilyenkor állok neki, de ez eddig soha nem okozott problémát. A tanáraim és az osztálytársaim nagyon sokat segítenek, s persze a családom is. Az osztályfőnököm például el szokott jönni a versenyeimre. Az nagy segítség, hogy testnevelésből teljesen fel vagyok mentve, így a lyukas órák alatt tudok készülni a többi tárgyból. Egyébként is fáradt lennék ennyi edzés mellett még tornázni is.”
Vadovics Viktor, 19 éves ifjúsági világbajnok vízilabdázó, aki az idén érettségizett a budapesti Árpád Gimnáziumban: „Csak a suli utolsó évében lettem magántanuló, mert a tavasszal elszerződtem Miskolcra, az OB I-es csapathoz. Ennek ellenére egy-kéthetente hétfőnként még ebben az időszakban is bejártam az iskolába, hogy megírjam a dolgozataimat. Nekem így könnyebb volt, nem estem ki teljesen a ritmusból, a tanárok pedig nagyon sokat segítettek. Amikor még az UVSE-ben pólóztam, de már edzéseim voltak reggelente a korosztályos válogatottal, az első néhány óráról gyakran hiányoztam, de a többin mindig részt vettem. Testnevelésből fel voltam mentve, általában ezeken az órákon készültem fel a többi tárgyból. Hogy működőképes ez a módszer, azt talán bizonyítja: most mérnökinformatikusnak tanulok Miskolcon.”
A téma kapcsán megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériuma sportért felelős államtitkárságát, ahonnan a következő közleményt juttatták el szerkesztőségünkbe. 81 arany- 84 ezüst- 63 bronzérem, korosztályos világcsúcsok sora és hihetetlen sikerek a felnőttmezőny versenyeiben. Ezek a magyar utánpótlássport eredményei, csak az elmúlt három hónapban. A hazai utánpótlás-nevelési stratégia sikerességének megkérdőjelezhetetlen eredményei ezek. A kormány számára alapvető prioritás a sporton belül az utánpótlás-nevelés, a fiatal sportolók támogatása. Ezért a kialakított rendszer 6 éves kortól egészen 23 éves korig támogatja mind anyagilag, mind szakmailag a gyermekek, fiatalok sportpályafutását, valamint segíti tanulmányaik és az aktív sportélet összehangolását. A sportiskolai program fő célkitűzése a tanulás és a sport kettős célrendszerének összehangolása már az iskolába lépéstől kezdődően. A sportiskolák minőségi sportszakmai feladataik mellett nagy hangsúlyt fektetnek a magas színvonalú oktatásra is, kiemelten támogatva azokat a gyermekeket, akik a tanulás mellett aktív, versenyzői sporttevékenységet is folytatnak. A sport és az oktatás egyaránt magas minőségét és a gyermekek motiválását szolgálja a Jó tanuló – jó sportoló program, amely iskolatípustól függetlenül, 5. évfolyamtól a felsőoktatásig ismeri el a mindkét területen példaértékűen helytálló fiatalok teljesítményét. A sport és a tanulás összehangolása azonban nemcsak a középiskolai tanulmányok befejezéséig alapvető, hiszen azt követően is segíteni kell a fiatal sportolókat jövőjük megteremtésében, életpályájuk, későbbi karrierjük kialakításában. A Magyar Sportcsillagok ösztöndíj ezért elősegíti számukra, hogy már aktív versenyzői éveik alatt felsőfokú végzettséget szerezzenek. Az ösztöndíjra évről évre 200 fő körüli a jelentkezők száma. Azon tanulók számára, akiknél az edzések gyakorisága, időbeosztása miatt szükséges, a nemzeti köznevelésről szóló, 2011. évi CXC. törvény lehetőséget ad a magántanulói status kérelmére, amelyről az intézmény vezetője dönt. A kérelmet a tanuló és a szülő nyújthatja be, amelyben felmentést kér a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel, illetve a készségtárgyak tanulása alól, valamint engedélyt arra, hogy a tanuló tudásáról meghatározott módon és időben adjon számot. Azoknak az élsportoló diákoknak, akik ezzel a lehetőséggel nem élnek és normál iskolai rendben tanulnak, elengedhetetlen az egyeztetés, a folyamatos kommunikáció az oktatási intézményekkel a várható mulasztások mértékével (20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet) a tanulmányok folytatásával kapcsolatban. Tapasztalataink szerint az oktatási intézmények támogatóak, és segítik a versenyszerűen sportoló tanulóikat. A hazai utánpótlás nevelési stratégia minden életkorban támogatja az élsportoló gyermekeket, fiatalokat abban, hogy sporteredményeik mellett a tanulásban is jól teljesítsenek, akár diplomát szerezzenek, így aktív sportpályafutásukat követően például edzők, sportdiplomaták, sportszakemberek vagy éppen ügyvédek, orvosok válhassanak belőlük. Az az átgondolt utánpótlás-nevelési struktúra, amely ma hazánkban működik, megteremti a lehetőségét annak, hogy a fiatal élsportolók a sport és a tanulás területén is sikeresek legyenek. Az eredmények pedig magukért beszélnek, akár az érmek, akár az egyetemi képzésben résztvevő sportolók számát nézve.