Motorsport: egyre több kiskamasz áll „légiósnak”
Ki ne szeretne világot járni, határtalan sebességgel száguldozni és közben kiélvezni minden percét annak, hogy egy profi csapat aládolgozik? Az „álomfoglalkozásnak” ugyanakkor számos árnyoldala létezik, különösképp, ha 10–12 éves korban kell helytállni idegen országokban.
Az utóbbi években sokszorosára nőtt azon fiatal motorosok száma, akik külföldi topbajnokságokban vitézkednek. Igen ám, de amíg a legtöbb sportágban már-már felnőttként hagyják el Magyarországot a tinédzserek, addig a gyorsasági motorosok jóval korábban, 10-12 esztendős korukban meghozzák a nehéz döntést. Nehéz döntést? „Ezek a gyerekek 4-5 évesen kezdenek el megbarátkozni a sportággal, és akik kicsit is merészebb álmokat dédelgetnek, azoknak egy idő után muszáj külföldön versenyezniük, mert Magyarországon nincsen olyan utánpótlás-bajnokság, amely kellő kihívást jelentene nekik” – véli a 2007-ben Európa-bajnok Györfi Alen, aki idén márciusban 13. lett a világ egyik leghíresebb hosszú távú gyorsaságimotoros-viadalán, a Daytona 200-on. A Forty Racing 30 éves versenyzője maga is tevékeny szerepet vállal abban, hogy a gyerekek nívós külföldi bajnokságokban indulhassanak. „Természetesen meg kell birkózniuk nehézségekkel, elvégre ilyen fiatalon általában még nem beszélnek angolul; olaszul vagy spanyolul meg még kevésbé, de mindig van mellettük valaki, aki segít. Külföldön is lehet közösségi életet élni. Ami már nagyobb problémát szokott okozni, az a tanulás és a sport egyensúlyba állítása, hiszen ez a sport rengeteg hiányzással jár, amit ha az iskolák nem tolerálnak, akkor jelentős kihívás elé állítják a versenyzőket. Illetve ne feledkezzünk meg az anyagiakról sem, mert vannak ugyan támogatóink, de a karrier mindig a szülők büdzséjétől is függ, kevesen engedhetik meg maguknak, hogy külföldön versenyeztessék gyermeküket. Akiknek sikerül, azok nagyon komolyan gondolják, hogy a fiúkból profi motoros válhat. Biztos vagyok benne, nem fenyeget annak a veszélye, hogy ezek a gyerekek esetleg elbízzák magukat, elvégre a céltudatos szülők két lábbal a földön tartják őket. Arról nem is beszélve, hogy a fiatalok előbb-utóbb elkezdik feltalálni magukat, mert kénytelenek felnőni. Fogalmazhatunk úgy is, elég hamar véget ér a gyerekkoruk.” Nagy Attila gyorsaságiszakág-vezető szintén a szülők döntéshozó szerepét hangsúlyozza, mondván, aki megteheti, az mindent megtesz azért, hogy a gyermekéből profi motoros váljon. „A gyerekek 8-10 évesen még inkább jópofa játéknak fogják fel a versenyzést, nem tervezik meg 10 évre előre sportpályafutásukat. A nagy döntéseket a szülők hozzák helyettük, és ha valaki nem tartja elég nagy kihívásnak a magyarországi versenysorozatokat, akkor korán kiveszi gyermekét a hazai rendszerből. A szövetség nem állít akadályt azok elé, akik a külföldi bajnokságokat részesítik előnyben. Belátjuk, hogy sajnos az olasz vagy a spanyol utánpótlásbázissal nem tudunk versenyezni, érthető, ha valaki úgy gondolkozik, hogy népesebb mezőnyben, erősebb riválisokkal szeretné felvenni a versenyt. Az álmok természetesen sok-sok lemondással járnak, de aki magas szintre szeretne jutni, az beletörődik ebbe, mert tudja, felnőttkorban is meg kell hoznia ugyanazokat az áldozatokat, mint tízévesen.” További korosztályos hírek MOTORSPORTBAN a sportági aloldalunkon.