UtánpótlásSport
2024. november 26.
  • instagram
Keresés:

Sportágak

Egyéb sportágak

2020-03-29 17:04

Motorsport: a Le Mans-i 24 órás vb-futam már más tészta – Kovács Bálint (18)

„Magyarországról nehéz kapcsolatokat kiépíteni, de a Le Mans-i 24 órásnak elég nagy a hírértéke, jó ugródeszka lehetne” – mondja a 18 esztendős motorversenyző, Kovács Bálint, akinek egyáltalán nincs miért búslakodnia, hiszen szorgalma és kitartása már így is a nívós mezőnyt felvonultató endurance-világbajnokságig repítette.

A hazai motorsport szerelmesei egyre inkább felkaphatják a fejüket Kovács Bálint eredményei láttán, elvégre a H-Moto Team 18 éves versenyzője – a cseh Exteria KSPCS Racing Team by Empora színeiben – az idén már az endurance-világbajnokságon szerepel.

Kovács Bálint (18) a Suzuki-kupa 2019-es bajnokának járó trófeával Forrás: H-Moto Team
Kovács Bálint (18) a Suzuki-kupa 2019-es bajnokának járó trófeával Forrás: H-Moto Team
„Az endurance-vb tűnt ár- és presztízsügyileg a legjobb opciónak. Jött a lehetőség, és úgy voltam vele, hogy karrierem során először bizonyíthatok világbajnokságon, nagy butaság lenne nem belevágni. Decemberben a sepangi nyolcórás futamon debütáltam, ami igazából csak három-négy óra hosszú volt, mert az egész versenyt elmosta a monszun. Sajnos műszaki hiba miatt nem értem célba, de a helyszín így is a kedvenc pályám lett, mert óriási élményként fogtam fel, hogy volt MotoGP-s versenyzők ellen tehettem próbára magam. Komolyan, ha csak egy-két kanyart mész mögöttük, már rengeteget tanulhatsz belőle!” Adódik a kérdés, miért vált valaki hosszú távú futamokra, amikor éppenséggel a németországi gyorsasági motoros bajnokság (IDM) Suzuki-kupa kategóriája is jól áll neki: Bálint lehengerlő teljesítménnyel húzta be a sorozat 2019-es bajnoki címét. Minden helyszínen megszerezte az első rajtkockát, emellett hat futamgyőzelmet aratott és összesen kilenc dobogós helyezéssel büszkélkedhetett. „Valóban, érdekesen alakult a tavalyi évem, mert amíg a magyar bajnokságban címvédőként nem alakultak szerencsésen a körülmények, addig Németországban, a Suzuki-kupán szinte minden összejött. Az év eleji felmérésekből mindig azt szűröm le, hogy általában egyszerre csak egy dologra tudok koncentrálni, például jól összerakom az ideális kört a pályákon, talán ennek is betudható, hogy az összes pole pozíciót megszereztem.” „Igazából nem arról van szó, hogy váltottam: az endurance-világbajnokság inkább csak esély, hogy felfigyeljenek rám. Főleg a következő állomásra célzok. Magyarországról nehéz kapcsolatokat kiépíteni, de a Le Mans-i 24 órásnak elég nagy a hírértéke, jó ugródeszka lehet számomra. A koronavírus-járvány rendesen betett, mert eredetileg áprilisban rendezték volna a legendás viadalt, most úgy állunk, hogy elvileg szeptemberben pótolhatjuk.”
A 18 éves motorversenyző alig várja, hogy a Le Mans-i 24 órás viadalon is próbára tegye magát Forrás: mams.hu
A 18 éves motorversenyző alig várja, hogy a Le Mans-i 24 órás viadalon is próbára tegye magát Forrás: mams.hu
Hozzátette, ez a verseny semelyik másikhoz sem mérhető, így borzasztóan csalódott lenne, ha az idén nem tartanák meg a szervezők. „A Le Mans-i 24 órás vb-futam teljesen más tészta. Oké, hogy hárman leszünk egy csapatban (természetesen nem ugyanaz a versenyző ül motoron egész nap − a szerk.), de egyelőre még nehezen tudom elképzelni magam ilyen hosszú megméretésen. Egyszer Kecskeméten volt egy hasonló versenyem, amelyen az elektromos robogónk kábé a reggelt sem bírta ki. A 24 órás futamban szerintem a hajnali rész a legnehezebb, amikor éjjelek éjjelén kezdesz, és miközben mész a motorral, egyszer csak felkel a nap.” A H-Moto Team versenyzője meglehetősen fiatalon jutott elég nívós szintre, az akadálytalan fejlődésben csupán életkora jelentett olykor bökkenőt. „Nagybátyámmal és egyben edzőmmel, Szilner Jánossal úgy gondolkodtunk, hogy minél hamarabb elkezdek ezer köbcentis motorral versenyezni, annál nagyobb előnyöm lesz később a riválisokkal szemben. Erre már tizenöt éves koromban sort kerítettünk volna a németországi Suzuki-kupában, csak valamiért szabályt változtattak, aminek következtében tizenhat évre emelkedett a korhatár… Így fél évet várnom kellett, hogy rajthoz állhassak a sorozatban. Soha, egyetlen születésnapomat nem vártam annyira, mint a tizenhatodikat.” Az idei érettségit mindazonáltal már kevésbé várja, elmondása szerint neki csak nehézségeket okoz a távoktatás, valamint azt sem viseli könnyen, hogy az egyre szigorúbb járványügyi rendelkezések miatt jelenleg nem motorozhat. Ennek ellenére egy pillanatig sem veszíti szem elől jövőbeni terveit, céljait. „Először is szeretnék leérettségizni. Magántanuló vagyok, nagyon nem örülök neki, hogy nem lehet iskolába járni. Hogy úgy fogalmazzak, engem rá kell venni a tanulásra, és most, hogy nem találkozom a tanáraimmal, picit nehezebben megy a tanagyag feldolgozása. Tudom, sokan azt gondolják, hogy motorversenyző létemre mindig külföldön járok, de ez nem igaz: az idén például még csak Spanyolországban töltöttem el egy hetet, amúgy otthon vagyok, és bemennék a suliba, ha lehetne. A járvány miatt ráadásul motorozni sem tudok, ez nagyon zavar. Egyedül az tartja bennem a lelket, hogy tudom, az endurance-vb további futamain számítanak rám, illetve szó volt arról is, hogy az Alpok Adria bajnokságban vagy az IDM-ben szintén rajthoz állhatok az idén. Szeretem mindig eggyel magasabbra tenni a lécet, így bevallom, még sok teljesítetlen álmom maradt. Remélem, egyszer a legnagyobb nemzetközi sorozatok mezőnyében húzhatom a gázt.” További korosztályos hírek MOTORSPORTBAN a sportági aloldalunkon.