Stefano Favaro: „Lehet még világbajnok motorosa Magyarországnak”
A korábbi 125 köbcentis világbajnok motorversenyző, Talmácsi Gábor korábbi menedzsere, Stefano Favaro két utánpótlás-szériában is lehetőséget ad a magyar fiataloknak, célja pedig nem más, mint a következő világbajnokot kinevelni a hazai sportélet számára. A Fairium Next Generation Riders Team menedzserével az idei szezon várakozásairól és a magyar motorsport helyzetéről is beszélgettünk.
Talmácsi Gábor 2007. november 4-én a 125 köbcentis kategóriában világbajnok motoros lett Valenciában. Akkor még kevesen gondolták, hogy ő lesz az eddigi utolsó világbajnok motorversenyzője Magyarországnak. Az azóta már visszavonult sportoló akkori menedzsere, Stefano Favaro a Fairium Next Generation Riders Teammel azon dolgozik, hogy ez megváltozzon: az idén két bajnokságban, három magyar és egy olasz fiatal versenyzőnek ad lehetőséget. A Northern Talent Cupban a 13 éves Rossi Moor és a 14 éves Farkas Kevin indul, míg az Ohvale Coppa Italia elnevezésű sorozatban a 10 esztendős Lukács Tamás és a 12 éves olasz fiatal, Matteo Masili áll rajthoz a csapat színeiben. „A gyerekek közül Rossival foglalkozom a legrégebben, 2016 óta dolgozunk együtt. Két évvel később, 2018-ban csatlakozott hozzánk Kevin és Matteo, majd 2020-ban Tamás – kezdte az olasz származású szakember – Általában két helyre lehet menni versenyezni ebben a korban, ahol erős a mezőny: Spanyolországba és Olaszországba. Az előbbi sokkal költségesebb, ezért általában az utóbbira esik sokaknak a választása. Tamás és Matteo nagyon fiatal, náluk elsősorban még a tapasztalatszerzés az elsődleges, különösen Tominál, hiszen neki ez lesz az első teljes szezonja a bajnokságban. Matteo tavaly megnyerte az olasz pontvadászatot és a junior Európa-bajnokságot, de idén változnak az ellenfelek. Én a lépésről lépésre haladás híve vagyok, a Northern Talent Cup pedig kiváló színtér a tanulásra, valamint innen rövidebb idő alatt kisebb költségvetéssel is el lehet jutni akár a Moto3-ig, mint ha a drága Cev Repsol spanyol bajnokságban indulnánk évekig.” A fiatalok komoly edzésprogrammal készülnek, hogy a várható tavaszi kezdésre fizikailag és mentálisan is a lehető legjobb állapotba kerüljenek. A gyerekek legalább heti két alkalommal vesznek részt technikai edzésen kisebb pályákon, ezen felül erőnléti tréningeket végeznek, sportpszichológus foglalkozik velük, valamint járnak kommunikációs órákra is. Stefano Favaro szerint ezek nagyon fontos elemei a sikeres szereplésnek, nem elég, ha két-három héttel a rajt előtt kezdenek készülni a versenyzők. „Január óta a pályán vagyunk minden héten és készülünk a szezonrajtra. A hazai utánpótlásban sokszor azt veszem észre, hogy nemcsak keveset gyakorolnak a fiatalok, hanem hiányzik a megfelelő szakmai tudása is az edzőknek. Szerintem ez nem elég arra, hogy sikeres versenyzőket neveljenek ki . Továbbá fontosnak tartom azt is, hogy a gyerekek ismerjék jól a saját motorjuk működését, hiszen ha nem tudják azt, akkor nem fogják tudni a mérnöküknek elmondani, hogyan állítsák be.” A fiatalok számára áprilisban indul a szezon, a csapatmenedzser azt mondja, hogy a tapasztalatszerzés mellett komoly eredmények is várhatóak a négy motorostól. „Rossi és Kevin esetében a rutinszerzés, valamint a folyamatos fejlődés az idei legfontosabb feladat. Ugyanakkor a felkészülésüket látva szeretném, ha a legjobb ötben végeznének mind a ketten a pontversenyben. Ami Matteot illeti, egyértelműen a bajnoki cím a cél, Tamással kapcsolatban a tapasztalatszerzés mellett azt várom, hogy a bajnokság végén a legjobb tízben zárjon.” A szakember úgy véli, hogy több tényező van, aminek köszönhetően az elmúlt tíz évben a világ utánpótlása elhúzott a hazaitól. „Én máshogy csinálom a dolgokat, nálam nem motoroznak a gyerekek, nálam versenyeznek. Nagy probléma, hogy sokan nem veszik komolyan mekkora különbség van a kettő között. A szülők felelőssége is megvan ebben, nem ismerik fel időben, ha a gyerekük elérte a határait, mert nem a versenyzőt látják benne. Például sokszor tapasztaltam azt is hogy a kudarcokat sokszor nem kezelik jól, és ha ezt a sportban nem tudja a gyerek, akkor a való életben sem fogja tudni.” A közelmúltban bejelentették, hogy 2023-tól Magyarország tíz éven keresztül fogja vendégül látni a MotoGP mezőnyét a Hajdúnánás mellett épülő versenypályán. Stefano Favaro úgy gondolja, hogy lesz addigra magyar versenyző a mezőnyben, a kérdés már csak az, vajon mire lehet majd képes. „2023-ban lesz hazai versenyzője a magyarországi futamnak, ezt ki merem jelenteni. Az viszont fontos kérdés, hogy mit szeretnénk: csak ott lenni, vagy nyerni is. Utóbbival kapcsolatban pesszimistább vagyok, nincs olyan szakmai háttér, nem látok olyan tehetséget itthon, aki a gyengébb felkészülést kellően ki tudná egyenlíteni a tehetségével. Azt viszont biztosan állíthatom, hogy azok közül, akikkel foglalkozunk, tíz éven belül lehet világbajnok. Látom bennük mindazt, amitől igazán sikeresek lehetnek. De hogy kikre gondolok, azt még nem szeretném elárulni.” További korosztályos híreink MOTORSPORTBAN a sportági aloldalunkon.