Salakmotor: a korosztályos sikerek után Lovas Zoltán célba veszi a felnőtt-világbajnoki szereplést
A debreceniek 16 éves salakmotoros reménysége, Lovas Zoltán szintet lépett 2025-re: a tavaly még az ifjúságiak között Eb-döntőbe jutó fiatal az idén már a felnőttek között bontogatja szárnyait, és az olasz bajnokságban egyre jobb eredményeket ér el, s mindeközben hosszú távú profi szerződést kötött a lengyel ligában szereplő Wilki Krosno csapatával. A szakág jelenlegi legnagyobb ígérete elmondta: a fő célja, hogy egy nap majd a felnőttek vb-szériájában, a Grand Prix-ban, illetve a lengyel Ekstraligában, vagyis a világ erősebb bajnokságában szerepeljen.
Még csak három évvel ezelőtt csöppent bele a salakmotorozásba, Lovas Zoltán ez idő alatt már számos szép sikert ért el, és mostanra a korábban szebb napokat is megélt sportág legnagyobb hazai tehetségévé nőtte ki magát. Ugyanakkor a debreceni ifjoncnak kis túlzással a vérében van a benzingőz, ugyanis édesapja, id. Lovas Zoltán is ugyanezt a szakágat űzte, mi több az a Tabaka József a keresztapja, aki a közelmúlt legeredményesebb magyar versenyzője volt, és többszörös magyar bajnokként fejezte be karrierjét, amellett, hogy éveken át versenyzett az angol első és a lengyel másodosztályban.
„Édesapám is versenyzett korábban, viszont amikor én megszülettem, ő azonnal felhagyott ezzel a szenvedélyével, így sajnos őt soha nem láthattam élőben salakmotorozni – mondta a 16 esztendős, ifjabbik Lovas Zoltán az Utánpótlássportnak. – Ugyanakkor a versenyekre folyamatosan kijártunk együtt, amikor még a babakocsiban voltam, már akkor rendre kivittek az eseményekre, így tényleg nagyon fiatalon megfertőzödtem ennek a szakágnak a hangulatával. Majd ahogyan már beszélni tudtam, folyton csak azt hajtogattam: »Apa, én szeretném kipróbálni a motorozást!«. Ő erre csak annyit mondott: ha betöltöm a tizenhárom éves kort, akkor lehet róla szó.
Érdekes, hogy engem a gyorsasági és cross-szakág egyike sem vonzott igazán, ha motorozásról volt szó, számomra mindig is a salakmotorozás jelentette a csúcsot.
A kezdetektől fogva megvolt bennem az elszántság, hogy ezzel szeretnék foglalkozni, és hálistennek mindjárt az elején ki is derült, hogy van is érzékem hozzá. Az edzéseken sok olyan dolgot, amely másoknak hosszú időbe telik mire megtanulják, én azonnal, gyakorlatilag ösztönösen jól csináltam. A versenyeken mindig igyekeztem ellesni dolgokat a „nagyoktól”, amelyeket aztán próbáltam be is építeni a saját motorozási stílusomba.”

Tizenhárom évesen először Szlovéniában indult versenyen, majd Debrecenben a magyar bajnokság betétfutamában is rajthoz állt, mígnem az áttörést az hozta meg, amikor 2023-tól kezdődően a 250 köbcentisek cseh junior bajnokságában is elkezdett szerepelni.
„A csehországi szereplés hatalmas fejlődési lehetőséget jelentett nekem, ráadásul közben az ifjúsági vébé és az Eb kvalifikációjában is kipróbálhattam magam. Majd aztán elkezdtem járni a páros Európa-bajnokság versenyeire, csak mivel nem volt magyar párom, így minden állomáson kaptam egy ottani, hazai versenyzőt magam mellé. Idővel sikerült egyre szebb eredményeket elérnem,
A korosztályos sikerek után idén aztán nagy váltás következett, ugyanis a 250-ről az 500 köbcentis gépekre váltott, és immár nem a saját korosztályában, hanem a felnőttek között edződik, méghozzá az olasz bajnokságban. A Lovas Speedway Racing üdvöskéje eddig három fordulón, egy lonigói és két terenzanói futamon van túl.
„Lonigóban összetettben nyolcadik, míg a juniorok között második lettem. Majd Terenzanóban már jóval jobban ment: az első napon összetettben hetedikként, a junioroknál újra másodikként zártam, másnap pedig a felnőttek közötti ötödik hely mellett az U21-esek mezőnyében a dobogó legfelső fokára állhattam fel.
Alapveteően nincsenek konkrét céljaim az első felnőtt szezonomban, csak szeretnék minél több rutint szerezni és tanulni, majd pedig idővel közelebb és közelebb kerülni a topszinthez, vagyis a felnőtt Grand Prix-sorozatig.”

(Azt tudni kell, hogy a salakmotorozás a Lengyelországban valódi nemzeti sport, és több tízezres, teltházas arénákban rendezik a futamokat.) Lovas egyébként tavaly hosszú távú, ötéves profi szerződést kötött a lengyel Wilki Krosno csapatával, amely szintén új kapukat nyithat meg előtte a karrierjében.
„A Krosno jelenleg a lengyel első ligában szerepel, amely az ottani másodosztálynak felel meg. Tavaly már többször is voltam náluk edzeni, majd aztán szerződést is ajánlottak. Azonban ez a megállapodás még nem azt jelenti, hogy már most náluk is versenyzem. A csapathoz tartozom, rendszeresen járok ki hozzájuk edzőtáborokra, és ezzel is segítik a fejlődésemet. Ha az olasz bajnokságban stabilan jól teljesítek, és eljutok arra a szintre, akkor valószínűleg meg is fogom kapni a lehetőséget náluk a lengyel ligában.”
Ami a közeljövő céljait illeti:
Továbbá a május elsején Debrecenben rendezendő felnőtt Európa-bajnokság selejtezőjében tartalékként vár bevetésre.

jelenleg a hajdúságiaknál működik az ország egyetlen versenypályája, a Perényi Pál Salakmotor Stadion. A sportág legeredményesebb hazai versenyzői közül a már említett Tabaka József és Adorján Zoltán is a hajdúsági városból származik. A 2010-es évek közepén Tabaka volt mindeddig az utolsó magyar, aki a lengyel ligában rendszeresen szerepelt, Adorján pedig a legutóbbi hazai Grand Prix-résztvevő volt, még 1998-ban.
– mondta Boros Norbert, Lovas Zoltán menedzsere, aki szerint az elmúlt időszakban jelentősen csökkent a hazai versenyzők létszáma, így már csak emiatt is extra figyelem övezi a szinte semmiből előbukkanó, és a világelitbe törő 16 éves ígéretet. – A határ a csillagos ég előtte. Szépen veszi az akadályokat, és rohamléptekben fejlődik. Néhány héttel ezelőtt a Krosno csapat nálunk, Debrecenben készült, és Zolika is együtt tréningezett a lengyelek versenyzőivel, és kifejezetten jól is teljesített. A Krosno klubmenedzsere elmondta, hogy jócskán látnak benne fantáziát, illetve hogy szerintük Zolinak jövőre már az Ekstraligában vagy legalább a másodosztályban lenne a helye.
Az mindenképpen örömteli, hogy nemcsak mi látunk Zoliban nagy lehetőséget, hanem Debrecenben kialakult mögötte egy olyan támogatói csoport, amely technikailag is a megfelelő hátteret tudja biztosítani a fejlődéshez. A magyar salakmotor rajongói egy emberként állnak mögötte, régen nem láttunk hozzá hasonló nagy tehetséget idehaza.”
(Kiemelt képet készítette: Dorogi Zita/Lovas Speedway Racing)